🔥 لامپهای رشتهای (هالوژن) در چراغ جلوی خودرو | معرفی، مزایا و معایب
در دنیای روشنایی خودرو، لامپهای هالوژن یا بهاصطلاح رشتهای (Halogen Headlight Bulbs)، یکی از رایجترین و قدیمیترین گزینهها برای تأمین نور چراغ جلو به شمار میروند. با وجود ظهور تکنولوژیهای جدید مانند LED و زنون، همچنان بسیاری از خودروها از این لامپها استفاده میکنند.
در این مقاله از سِدلایت، به بررسی دقیق لامپهای هالوژن، ویژگیها، عملکرد، مزایا و معایب آنها میپردازیم.
✅ لامپ هالوژن چیست؟
لامپهای هالوژن، نوعی لامپ رشتهای تکاملیافته هستند که از یک فیلامان تنگستن درون حبابی از جنس کوارتز یا شیشه سخت تشکیل شدهاند. داخل این حباب با گاز هالوژن (معمولاً ید یا برم) پر شده تا دمای کاری فیلامان افزایش یافته و عمر مفید لامپ بیشتر شود.
⚙️ ویژگیهای فنی لامپ هالوژن خودرو:
ویژگیمقدار یا توضیح
نوع نورزرد مایل به سفید
دمای رنگ (Color Temperature)حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کلوین
ولتاژ استاندارد۱۲ ولت DC
توان مصرفی معمولاً ۵۵ وات
طول عمر تقریبی۴۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت
نوع پایههاH1، H4، H7، H11 و ...
🔍 مزایای لامپهای هالوژن در خودرو:
✅ قیمت بسیار مناسب و در دسترس بودن
✅ نصب آسان بدون نیاز به تجهیزات جانبی
✅ سازگار با سیستم برق فابریک اکثر خودروهای ایرانی و خارجی
✅ تولید گرما در هوای سرد (جلوگیری از بخار گرفتن شیشه چراغ)
⚠️ معایب لامپهای هالوژن:
❌ شدت نور کمتر نسبت به LED و زنون
❌ دمای رنگ پایین (نور زرد که در باران یا مه راندمان کمتری دارد)
❌ مصرف برق بالا (فشار بیشتر به سیمکشی و دینام و کدر کردن طلق و آبکاری داخلی چراغ)
❌ عمر مفید کوتاهتر نسبت به فناوریهای جدید
🚘 از لامپ هالوژن برای چه خودروهایی مناسب است؟لامپهای هالوژن گزینهی اصلی برای خودروهای تولید داخل مانند:
پراید، پژو ۴۰۵، سمند، تیبا، ساینا، رانا، دنا و اکثر خودروهای تولید داخل و بسیاری از خودروهای اقتصادی خارجی نسل قدیم مانند تویوتا یاریس، هیوندای i20، کیا ریو در مدلهای پایه
این لامپها معمولاً در چراغهای با طراحی رفلکتوری (Reflector Type) استفاده میشوند به این معنی که نور لامپ به صورت مستقیم تابیده نمیشود و نور پس از تابش بر روی بازتابنده یا همان رفلکتور، به سمت جلوی خودرو، بسته به نور بالا و پایین بودن چراغ خودرو تابیده میشود (مطابق تصویر زیر)

با این حال با توجه به اینکه لامپهای هالوژن تکنولوژی بسیار قدیمی داشته و بازدهی پایینی دارند و نور مناسبی نیز تولید نمیکنند، خودروسازها به سمت استفاده از چیپهای LED، لنزهای مختلف و دیگر تکنولوژیهای روز دنیا رفتهاند. متاسفانه اکثر خودروهای داخلی نیز هنوز از این نوع لامپ استفاده میکنند و صاحبان این خودروها از کم بودن نور خودرو خصوصا هنگام رانندگی شبانه در جادهها گله دارند.
🔄 آیا ارتقا به LED یا Bi-LED منطقی است؟
اگر به دنبال نور بیشتر، مصرف کمتر و عمر بالاتر هستید، استفاده از هدلایتهای LED یا لنزهای Bi-LED توصیه میشود.
دیدگاه خود را بنویسید